Fri frakt i Sverige

Din varukorg

Din varukorg är tom

Integritetspolicy

På Franzen Mode värdesätter vi din integritet. När du gör en beställning behöver vi din information för att kunna leverera din beställning. Vi hanterar alltid dina personuppgifter varsamt, tar hand om dem och förvarar dem på ett säkert sätt. Vad vi gör med dina personuppgifter och varför vi behöver dem förklarar vi gärna här. Om du har några frågor efter att ha läst vår integritetspolicy är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Denna integritetspolicy kan ändras från tid till annan när nya utvecklingar motiverar det. Den mest aktuella integritetspolicyn finns på www.franzenmode.se. Vi uppmuntrar dig att regelbundet läsa igenom denna integritetspolicy så att du är medveten om eventuella ändringar. Du kommer alltid att se det senaste datumet för ändring här.


Vem är ansvarig för behandlingen av mina personuppgifter?

Franzen Mode, som ligger på Unit 1603, 16th Floor, The L. Plaza,

367-375 Queen's Road Central, Sheung Wan, Hong Kong, är ansvarigt för behandlingen av uppgifter enligt beskrivningen i denna integritetspolicy.


När gäller denna integritetspolicy?

Denna integritetspolicy gäller för alla personuppgifter som Franzen Mode behandlar från alla som någonsin har haft kontakt med Franzen Mode, såsom våra besökare, kunder och affärskontakter, i alla domäner som är relaterade till Franzen Mode.


Vad är en personuppgift?

Personuppgifter är alla uppgifter som kan spåras tillbaka till dig som individ. Tänk på ditt namn, telefonnummer, adress eller e-postadress. Men även uppgifter som din IP-adress eller Franzen Mode kundnummer är personuppgifter. Och andra uppgifter som är unika för dig, t.ex. din orderhistorik eller surfbeteende.


Från vem behandlar vi personuppgifter och hur får vi tag på dessa uppgifter?

Vi behandlar personuppgifter från alla som har haft direkt eller indirekt kontakt med Franzen Mode, t.ex. (affärs-)kunder och kontakter hos samarbetspartners. Vi får uppgifterna direkt från dig, när du besöker vår webbplats, skapar ett konto och anger vissa uppgifter eller när du kontaktar vår kundtjänst. I vissa fall får vi dina uppgifter från andra. När någon skickar en gåva direkt till dig får vi dina namn- och adressuppgifter. Vi kan också ta emot uppgifter från andra parter, men endast om du har gett dessa parter tillstånd att lämna vissa uppgifter till oss.


Vilka uppgifter behandlar vi från dig, vad använder vi dem till och hur länge sparas de?


Uppgifter för att behandla din beställning

Om du beställer något behöver vi vissa uppgifter från dig för att kunna leverera din beställning och hålla dig informerad om din beställning. Vi behöver också dessa uppgifter för eventuella returer eller reparationer. För detta ändamål samlar vi in ditt namn, din e-postadress, leveransadress(er), betalningsinformation och ditt telefonnummer. Uppgifterna behövs för att fullgöra det avtal som du har ingått med oss. Enligt lag måste vi spara uppgifterna om din beställning i 7 år.


Uppgifter i ditt konto

I ditt personliga konto lagrar vi följande uppgifter: ditt namn, adress(er) (leverans- och hem-/filialadress), telefonnummer, e-postadress, födelsedatum (om du har angett det), betalningsuppgifter, presentkort och gåvobevis. I ditt konto lagrar vi även din orderhistorik inklusive valda leveransalternativ, inklusive de digitala artiklar och prenumerationer som du har tecknat. Dessutom lagrar vi i ditt konto de intressen du angett, såsom din önskelista, eventuella länkade Franzen Mode-appar och dina e-post- och personaliseringspreferenser. Vi sparar uppgifterna i ditt konto så länge du är en aktiv kund hos oss. Om du inte har loggat in hos oss på 7 år kommer vi att radera alla dina uppgifter. Du kan dessutom när som helst begära att vi raderar dina uppgifter i ditt konto.


Information om din kontakt med kundtjänst

Du kan kontakta kundtjänst 24/7. Du kan ringa, mejla, chatta med oss eller skicka ett meddelande via sociala medier som Facebook och Twitter. Vi använder de uppgifter som finns lagrade på ditt konto för att kontakta dig som svar på din fråga eller ditt klagomål till oss. Vi kan hjälpa dig snabbare nästa gång genom att behålla din information. Vi sparar därför anteckningarna om kundkontakter med oss så länge du är en aktiv kund hos oss. Ett telefonsamtal kan spelas in för utbildnings- och analysändamål. Vi har ett berättigat intresse av att använda dessa interaktioner för att förbättra våra tjänster. Vi behåller telefonsamtalet i 1 månad. När du skickar oss ett privat meddelande via Twitter eller Facebook sparas meddelandena av oss i upp till 6 månader, eller kortare om du själv tar bort meddelandet tidigare.


Data för en optimal shoppingupplevelse

Vi vill gärna hjälpa dig att hitta det du söker bland alla varor på Franzen Mode. Först och främst ser vi till att vår webbplats fungerar korrekt så att du kan handla optimalt. För att göra detta samlar vi när du besöker Franzen Mode in din IP-adress, information om din webbläsare, eventuella språkinställningar och information om inställningarna för operativsystemet på den dator eller mobila enhet som du besöker oss med. Vi ser också till att Franzen Mode är så relevant som möjligt genom att skräddarsy vår butik efter dina personliga preferenser. För att göra detta samlar vi in ditt sök-, klick- och köpbeteende på Franzen Mode. Vi använder dessa uppgifter för att kartlägga generiska kundmönster så att vi kan använda dem på individnivå. Vårt kundlöfte är att göra våra kunders liv enklare och roligare. Därför behåller vi dessa uppgifter så länge som du är en aktiv kund hos oss. Om du inte har loggat in hos oss på 7 år kommer vi att radera alla dina uppgifter. Om du vill veta mer om detta och ändra dina preferenser, vänligen se ditt konto.


Förbättra shoppingupplevelsen baserat på allmän information och försäljningsstatistik

När du tittar på en vara på Franzen Mode ser du även andra varor som vi rekommenderar (t.ex. under rubriken ”Fortsätt titta” eller ”Andra har också tittat”). Dessa rekommendationer är baserade på den artikel eller kategori du för tillfället tittar på. Baserat på statistik vet vi att kunder som köpte den artikeln också var intresserade av andra artiklar. Dessa rekommendationer är inte personliga: alla som tittar på den artikeln ser samma rekommendationer. Om du söker efter en viss produkt ser alla samma liknande produkter. Eller så visar vi dig vad andra användare letade efter baserat på din sökning. Du ser också denna form av förbättring av din shoppingupplevelse i fysiska butiker. Till exempel brukar varor av samma typ eller som hör ihop listas tillsammans. Och säljaren vet också vad som är populärt och vad andra kunder köpte när de kom in i butiken med samma fråga.


Personalisering baserad på din kontoinformation och sök-, surf- och köphistorik på Franzen Mode

Om vi vet vem du är (du ser ditt namn högst upp på startsidan) kan vi göra butiken ännu mer personlig för dig. Precis som i din fysiska favoritbutik. Butiksbiträdet känner dig och kan ge dig bra rekommendationer utifrån dina tidigare inköp och intressen. Precis som den där butiksbiträdet ger vi också rekommendationer. Vi tittar på vad du tidigare har sökt efter eller köpt från oss, vad som finns på din önskelista och vilka intressen du har visat genom att titta på vissa varor i vår butik. Så den produkt du just köpte tipsar vi dig inte om. Vi gör detta baserat på ditt surf-, sök- och köpbeteende. Vi tittar inte längre tillbaka än två år. Vi samlar in dessa uppgifter med hjälp av cookie-teknik, din IP-adress och det unika nummer som är kopplat till den mobila enhet du surfar med. Vi använder inte dessa uppgifter för att visa dig andra priser än andra kunder när du besöker Franzen Mode. Det är dock möjligt att vi, om du besöker oss igen, kan ha justerat priset på vissa produkter under tiden. Vi har ett intresse av att tillämpa denna personalisering, nämligen att göra ditt liv enklare och vår butik bättre. Du kommer att hitta det du letar efter snabbare och inte störas av varor och kategorier som inte är relevanta för dig. Om du inte uppskattar personaliserade rekommendationer kan du stänga av dem i ditt konto.


Data för marknadsföring


Personliga e-postmeddelanden.

Vi har regelbundet erbjudanden, specialkampanjer och nyheter som vi vill dela med dig. Vi gillar att dela dessa via e-post. Om du har ett konto hos oss och har gjort en eller flera beställningar kommer vi att skicka dig förslag, information om våra varor och tjänster baserat på dina köp och granskningsförfrågningar. Om du ger oss tillåtelse kan vi även mejla dig annan information, till exempel det dagliga erbjudandet, allmänna tävlingar eller personliga rekommendationer och information. Dessa personliga rekommendationer baseras på dina inköp och besökshistorik för upp till 2 år sedan för att göra innehållet i e-postmeddelandet mer intressant för dig. Om du föredrar att inte ta emot denna typ av information kan du omedelbart avregistrera dig från nyhetsbrev i ditt konto.


Personanpassade annonser

Vi, våra annonsnätverk och mediebyråer kan visa dig annonser på Franzen Mode och andra webbplatser. Detta görs baserat på dina tidigare besök på våra webbplatser och tredjepartswebbplatser. Ditt surf-, sök- och köpbeteende samlas in baserat på cookie-teknik, din IP-adress och annonsnumret som är kopplat till den enhet du surfar med. Vi gör detta endast om du har gett oss tillåtelse att placera cookies. Cookies är föremål för en begränsad lagringsperiod och den perioden varierar för varje cookie.


Uppgifter från kundundersökningar

Vi arbetar ständigt med att förbättra våra tjänster och göra dem ännu mer lyhörda för vad kunderna vill ha. Därför kan vi använda dina uppgifter (kund-ID, e-postadress och/eller telefonnummer) för att bjuda in dig att delta i en kund- eller marknadsundersökning utan förpliktelser. På så sätt hjälper du till att göra vår butik ännu bättre. Deltagande i en kund- eller marknadsundersökning är helt frivilligt. Du bestämmer själv om du vill delta i undersökningen. Hur länge dina uppgifter som är kopplade till resultatet av kund- eller marknadsundersökningen lagras varierar från undersökning till undersökning. Vi raderar alla uppgifter som kan spåras tillbaka till dig så snart undersökningen är slutligt avslutad.


Data för recensioner och frågor och svar

Vi älskar recensioner. Och det gör våra kunder också. Eftersom recensioner hjälper dig att hitta det du letar efter. När du skriver en recension kan du välja om dina personuppgifter eller ditt namn ska vara synliga för andra besökare. Du kan också använda ett alias. Du kan också ange om vi får kontakta dig om din recension. Vi publicerar recensioner endast med ditt tillstånd. Eftersom recensioner är värdefulla för kunder under lång tid behåller vi en recension tills du ber oss att ta bort recensionen eller tills recensionen tas bort av oss enligt villkoren för recensionen.


Uppgifter för tävlingar och kampanjer

Om du deltar i en kampanj eller tävling ber vi dig om uppgifter som namn, adress och/eller e-postadress. Vi behöver dessa för att kunna genomföra åtgärden och meddela pristagaren/pristagarna. Vi samlar in denna information med ditt tillstånd. I villkoren för den aktuella tävlingen eller kampanjen kan du läsa exakt vad dina uppgifter används till och hur länge vi lagrar dem.


Uppgifter för att förhindra bedrägerier

Ingen vill ha säkerhetsincidenter och bedrägerier, och det vill inte vi heller. Vi använder därför personuppgifter (inklusive IP-adresser och sök-, surf- och köpbeteende) för att utreda, förebygga och motverka obehörig åtkomst och bedrägerier. För detta ändamål kan vi också använda tjänster från externa tjänsteleverantörer.


Efter betalning

Om du köper varor som du inte vill betala omedelbart kan vi komma att kontrollera din kreditvärdighet. Vi kan använda oss av externa byråer för detta ändamål.


Sociala medier

Om du använder sociala medier som Facebook kan du med hjälp av ”gilla och dela”-knappar på Franzen Mode dela artiklar som du gillar, tycker är användbara eller hjälpsamma med dina vänner på ditt konto på sociala medier. Franzen Mode får inte tillgång till ditt konto på sociala medier. Vi uppmuntrar dig att noggrant läsa igenom integritetspolicyn för de sociala medier där du har ett konto så att du vet hur dina uppgifter används och hur du kan justera dina inställningar.


Med vem kommer dina uppgifter att delas?


Försäljningspartner

När du gör en beställning via Franzen Mode till en av våra försäljningspartners får försäljningspartnern ditt namn och din leveransadress. Säljpartnern behöver dessa uppgifter för att fullgöra det avtal som du har ingått med dem. Om det är nödvändigt för leveransen, t.ex. för att boka tid för leverans, får respektive försäljningspartner även ditt telefonnummer. Om du begär en momsfaktura från en försäljningspartner från ett företagsköpskonto, får försäljningspartnern ditt företagsnamn, företagsadress, handelskammarens nummer och ordernummer för detta ändamål. Om du kontaktar vår kundtjänst med anledning av en beställning hos en av våra försäljningspartners kan vi komma att vidarebefordra din fråga eller ditt klagomål till försäljningspartnern för hantering.


Distributions- och logistikpartner

För att kunna hantera din beställning samarbetar vi med distributionspartner. Dessa parter får ditt kundnummer, ordernummer, namn och leveransadress för att säkerställa att de kan behandla ditt paket på lämpligt sätt. Vi arbetar också med flera logistikpartner, till exempel PostNL, DPD, BPost och Dynalogic. Våra logistikpartner får ditt namn och din leveransadress från oss. De behöver denna information för att leverera ditt paket till den adress du har valt.


Andra externa tjänsteleverantörer

Vi anlitar även andra externa tjänsteleverantörer för att hjälpa till med olika frågor. Ibland behöver de också personuppgifter för att göra det. Vi delar endast med oss av de uppgifter som är nödvändiga för den uppgift som den externa tjänsteleverantören utför åt oss. Vi säljer inte dina uppgifter till dessa tjänsteleverantörer eller andra tredje parter. Och vi sluter avtal med alla externa tjänsteleverantörer där vi kommer överens om vad de får göra med uppgifterna. De typer av arbete som våra externa tjänsteleverantörer utför åt oss är:

- Bistå i leveransen av våra digitala tjänster, t.ex. hosting, underhåll och support av våra webbplatser och applikationer;

- Bistå med vår kundtjänst;

- Bistå med våra reklam- och marknadsföringskampanjer;

- Hjälpa till med att genomföra kundundersökningar och få betyg och recensioner;

- Tillhandahålla finansiella tjänster, t.ex. betaltjänster, inkassobyråer och kreditupplysningsföretag.


Regeringen

Ibland behöver vi lämna ut personuppgifter till myndigheter. Detta kan först och främst ske när vissa myndigheter behöver dessa uppgifter för att utföra sina uppgifter, t.ex. Internal Revenue Service. Polisen eller rättsväsendet kan också behöva vissa uppgifter i händelse av bedrägeri eller missbruk. Slutligen kan vissa tillsynsmyndigheter få tillgång till personuppgifter som en del av en utredning.


Endast på din begäran: med andra företag

Om du så önskar lämnar vi även ut dina personuppgifter till andra företag, t.ex. om någon av våra kommersiella partners har ett erbjudande till Franzen Mode-kunder. Vi kommer då endast att göra detta med ditt uttryckliga samtycke.


### Hur hanterar vi uppgifter från våra affärspartners?


Vi behandlar uppgifter från våra affärspartners lika noggrant som uppgifter från våra kunder. Därför gäller denna integritetspolicy även för våra försäljningspartners. När du säljer via vår plattform som privat säljpartner lagrar vi, förutom den kontaktinformation du anger i ditt säljkonto (ditt namn, din hemadress, ditt telefonnummer och ditt bankkontonummer), även ditt butiksnamn (detta kan vara ditt eget namn eller ett alias som du väljer) och den beskrivning du ger din butik. När du säljer via vår plattform som affärspartner lagrar vi, utöver de kontaktuppgifter du anger i ditt säljkonto (namnet på ditt företag, namnet på ditt företags kontaktperson, e-postadress, din kontaktadress (och eventuella andra adresser), betalningsinformation och ditt telefonnummer), även ditt handelskammarnummer och ditt momsregistreringsnummer. Om du använder Seller API lagrar vi även namn, e-postadress och telefonnummer till den part som tillhandahåller anslutningen. Vi sparar uppgifter om försäljningskonton så länge som du är en aktiv säljare hos oss. Efter det raderar vi dina uppgifter, med undantag för de uppgifter som vi måste eller får behålla enligt lag. Skattelagstiftningen kräver att vi sparar vissa uppgifter i minst 7 år.


Var lagrar vi dina uppgifter?


Vi lagrar dina uppgifter inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (”EES”). Vissa av de uppgifter vi samlar in kan dock komma att överföras till eller lagras på en plats utanför EES, till exempel för att en av våra tredjepartsleverantörer finns där. När detta sker ser vi till att det sker på ett säkert och lagligt sätt.


Hur kommer dina uppgifter att skyddas?


Franzen Mode vidtar många åtgärder för att säkra dina personuppgifter. Både organisatoriskt och tekniskt. Vi har en grupp interna specialister som dagligen arbetar med att säkra våra system och söka efter sårbarheter. Genom strikt åtkomstkontroll ser vi till att dina personuppgifter endast är tillgängliga för medarbetare som behöver arbeta med dem. Dessutom låter vi på Franzen Mode regelbundet utomstående experter testa vår säkerhet. Lämnar vi ut dina uppgifter till någon annan? Då kräver vi att den andra parten hanterar dina uppgifter med samma omsorg som vi gör. Om du upplever att så inte sker ber vi dig att meddela oss via vår kundtjänst.


Vilka rättigheter kan du utöva avseende dina uppgifter?


Rätt till rättelse

Du har rätt att få dina personuppgifter rättade om de är felaktiga eller inaktuella och/eller att få dem kompletterade om de är ofullständiga. Du kan göra detta 24/7 via vår kundtjänst.


Rätt att göra invändningar

Du har rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter om du inte håller med om hur vi behandlar dina personuppgifter. Denna rätt gäller för de uppgifter vi använder för direktmarknadsföring. Du kan t.ex. be oss att sluta använda dina uppgifter för personliga rekommendationer på webbplatsen. Du kan själv ordna detta i ditt konto. Dessutom gäller denna rättighet även för andra uppgifter som vi använder från dig baserat på vårt legitima intresse. Du kan till exempel välja att vi glömmer och fortsätter att glömma uppgifter om ditt surf- och sökbeteende. Du kan också styra detta själv i ditt konto. Vi behandlar förfrågningar senast inom 30 dagar.


Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut uppgifter som du har lämnat till oss i samband med det eller de avtal som du har ingått med oss i ett maskinläsbart format, så att du kan lagra dessa uppgifter i en egen eller annans databas. Detta inkluderar ditt namn, adress- och bostadsinformation och orderhistorik. Vi erbjuder dig möjligheten att ladda ner dessa uppgifter i ett maskinläsbart format på ditt konto.


Rätt till begränsning

Du har rätt att begära begränsning av behandlingen av dina uppgifter. Detta innebär att vi kan behålla dina uppgifter men inte använda dem. Denna rätt uppstår i ett antal fall. Om du tror att detta är fallet, vänligen kontakta oss via kundtjänst.


Har du några frågor?


Om du har några frågor om hur Franzen Mode hanterar personuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Vi hjälper dig gärna.


E-post: info@franzenmode.se